söndag 5 maj 2013

Bira bira bira bärs bärs bärs (och en cider)

Sommar, kvällssol och kall öl. Gött liv.

Alkoholfri öl, inte så dumt som man skulle kunna tro faktisk. Och jo, vi gör vårt bästa för att slurka i oss minst en flaska av varje sort - i rent undersökningssyfte naturligtvis. Här är våra upplevelser so far (bear in mind att vi båda gillar hyfsat ljus och mild öl, och en del ljusare ale och att vårt ord inte är lag, det är helt okej att vi gillar olika)! Välkommen till PreggoPreggos stora test av alkoholfri öl.

Carlsberg Non-Alcoholic

Kvacken: Det var min favorit under förra graviditeten och än så länge även under denna. Den finns på mitt Ica (=praktiskt) och den smakar liksom öl. Nej nej, förväxla inte alkofri öl med lättöl, lättöl är asäckligt - alkofri öl är gott. I alla fall Carlsberg.

Majsan: Alltså jo, den är god! Smakar typ... Carlsberg. Säger som Katta, man får inte förväxla alkoholfri öl med lättöl, STOR skillnad!

Clausthaler Classic

Kvacken: Den är helt okej. Fullt drickbar liksom, och det är ju bra. Men väljer jag mellan Clausthaler och Carlsberg, så väljer jag Carlsberg.

Majsan: Jag älskar den här! Mycket bättre än Carlsberg! Den smakar sommar, fest och nyklippt gräs. Festival och baktakt. Mycket bra!

Nanny State

Kvacken: Typ det äckligaste jag har någonsin smakat i ölväg. Man luktar på det, och då luktar det sött (och jag gillar inte söt öl), sedan smakar man på det på grund av despo, och då smakar det beskt. JÄTTEbeskt. Gillar man beskt så är detta säkert asgott, gillar man inte beskt så är den asäcklig. Min mun känner sig fortfarande ofredad.

Majsan: HÅLLER MED! Älskar bryggeriet brew dog och speciellt deras Trashy blonde, det är en av mina favvoöl när jag inte är på smällen. Men den här? Iiiuuuhhh! Varning! Dyr som fan också.

Mariestads alkoholfria

Kvacken: Den är nästan precis lika äcklig som Nanny State, fast den är inte besk. Inte alls. Bara söt. Jättesöt. Som att man blandat öl med cider. Dör av äckel faktiskt.

Majsan: Va, en öl jag inte smakat? Vi verkar ha ganska samma smak så jag lägger nog inga pengar på att köpa någon och prova heller.

Störtebeker 1402

Kvacken: Rec kommer.

Majsan: Min favvo alla kategorier! Den är besk, fast gott besk, och smakar MYCKET öl. Har man druckit en smaskig Clausthaler och sen byter till Störtebeker så blir den förstnämnde plötsligt blaskig.

Och så en joker i form av en cider, Xide Non-Alco

Kvacken: En joker som är jättegod. Fast man kan ju lika gärna dricka läsk egentligen, för det är ju precis så den smakar.

Majsan: CIDER? Skämtar du? Vad är det här för öltest?

Testandet fortsätter! Vilka alkofria öl (eller för all del viner eller cider) gillar ni?

Jag heter Katarina och bor i en söderförort till Stockholm tillsammans med min sambo och våra två barn (12 år och 1 år). I början av september ska jag tydligen bli trebarnsmamma. SJUKT! Jag jobbar statligt, är ganska lat, gillar färgglada tatueringar, ost och öl. Du kan även följa mig på instagram: @kattakvack samt på min andra blogg: kattakvack.se

16 kommentarer:

  1. Det har kommit alkoholfri Urquell såg jag! Den måste du prova!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade San Miguel 0%. Drack den en del under graviditeten och hittade en kvarglömd i kylen i går, och det var fortfarande gott, även om jag nu kan dricka riktig öl. Ginger ale med lime och ibland mynta i drack jag också massor av, det var gött. Läskande och nästan lite drinkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste leta upp och klunka i mig! Tack för tipset!

      Radera
  3. Och jag som tycker Carlsberg är helt odrickbar, blir arg när jag tänker på den! Jag tyckte Störtebeker 1492 (tror jag den heter?) var riktigt god, drack mååånga såna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HA HA HA! Tänk så olika smaken kan vara. Vågar jag mig på Störtebeker då månne? KLART jag vågar!

      Radera
  4. Jag har också för mig att jag sett alkoholfri Weissbier, om man gillar veteöl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. UNDRAR om jag inte testade den sist? Hmm. Nå väl, jag är inte den som är den, jag testar givetvis igen!

      Radera
  5. Åh, jag älskade Weihenstephaner, veteöl, som verkade funka skitbra att göra om till alkoholfritt. Sen har vi ju Jever Fun och Staropramen alkofri, båda helt ok.

    På cidersidan finns den torra cidern Stowford Press, som jag gillade, inte särskilt sliskig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FINNS DET STAROPRAMEN??? Måste köpa mer öl.

      Radera
  6. Grejen med Nanny State är att dricka den till mat, då blir den tydligen god. (Säger de som vet, själv tycker jag att all öl är yuk.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag (försökte) dricka den till mat, men den smakade verkligen... med brist på bättre ord, blä!

      Radera
  7. Va?! Nanny state är ju den godaste! Älskar den, min sambo med. Drack den även innan jag blev gravid. Den näst bästa är ju Mariestads. Ojoj, så olika man kan tycka. Gillar även Clausthaler lemon, men nu när vi verkar ha så olika smaker vågar jag kanske inte tipsa om den.. /Sandra

    SvaraRadera
  8. Bah, nu blir jag lite bitter över att systemet och butikerna i min lilla stad har ett i det närmaste obefintligt utbud av alkoholfri öl. Får se till att fylla bilen nästa gång jag är i närheten av ett mer rejält utbud. Hur ska jag annars klara sommaren? Läsk går liksom inte för sig till allt grillat jag planerar att äta de kommande månaderna.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Spendrups alkoholfria bäst! Alltså alkoholfri öl måste va det bästa, även om man inte är gravid!

    SvaraRadera
  10. Jag är också rätt förtjust i Nanny State. Däremot vill jag varna för Staropramens alkoholfria. Min man köpte den till mig, och eftersom Staropramen är en av mina favoriter i vanliga fall blev jag jätteglad. Tills jag smakade. Det var nästan helt odrickbart.

    Vill stämma in i tipset om Stowford press om man vill ha cider. Den är torr och påminner rätt mycket om strongbow i smaken.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.